måndag 2 november 2009

Påskliljor och andra blommor.

Nu är äntligen två av mina (sedan tidigare broderade) tavlor inramade och klara. De blev riktigt fina och jag är mycket nöjd. När ett motiv är broderat klart så är det bara första delen av arbetet, därefter kommer monteringen som är minst lika viktig för mig. Väljer jag att göra en tavla vill jag att det ska bli rätt färg på passpartou och ram till det broderade motivet. Därför är det alltid spännande att se slutprodukten, då tavlan är helt klar. Nisse glasmästeri i Älvsbyn har gjort ett fint arbete igen.
Det ena motivet är ett collage med många olika blommor som hör till boken "Ribbon Embroideryand Stumpwork". Det påminner om en gammaldags märkduk fast med blommor. Till den valde jag en fin grågrön passpartou med brun ram, här kom broderiet verkligen till sin rätt. Påsktavlan med påskliljor och narcisser är nästa inramning, där valde jag svart passpartou med vita kanter och en svart ram, elegant. Motiven innan inramning.

Tack för hjälpen Eva vi ses på torsdag.

Inga kommentarer: